Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt
    Hjem Skægkær Børnehus

Skægkær Børnehus

Velkommen til Skægkær Børnehus

Vi er en landsbybørnehave der er en del af Daginstitutionen 3-Høje.

Skægkær Børnehus blev bygget i 1990’erne og var i begyndelsen kun børnehave. I 2023 udvidede vi med to vuggestuegrupper. Børnehuset ligger i dejlige omgivelser i den nordlige del af Silkeborg med adgang til boldbaner og et skovstykke, som er en del af Silkeborg Kommunes indsats vedrørende børneskov.

Børnehuset har fokus på en fællesskabende pædagogik og på at skabe en tryg, overskuelig og genkendelig hverdag, hvor rammerne og strukturen understøtter udviklingen af fællesskabet. Vi arbejder ud fra NEST-principperne med udgangspunkt i, at det, det enkelte barn har brug for, kan alle børn have gavn af.

Vi vægter børnenes trivsel og udvikling højt. Det er vigtigt for os, at alle børn i Børnehuset får mulighed for at danne og udvikle relationer til både børn og voksne samt indgå i små og større fællesskaber. Alle børn er forskellige og skal ses, udfordres og mødes ud fra deres udviklingstrin. Vi ser legen som et fundament for barnets læring og personlige udvikling. Gennem legen fremmes fantasien, nysgerrigheden, de sociale kompetencer, selvværdet og identiteten.

Vuggestuen er aldersintegreret, og børnehaven er aldersopdelt. Mariehønsene er vores yngste børnehavebørn og indkøringsgruppen, Bænkebiderne er vores mellemste børn, og Græshopperne er vores ældste børn.

Er I nye i området eller blevet forældre? Så kig endelig forbi til en snak og få jeres barn skrevet op.

I er også velkomne til at bruge legepladsen uden for børnehusets åbningstid.

Om Skægkær Børnehus

Opstart i vuggestuen

Inden jeres barn starter i vuggestuen, er I velkomne til at kontakte os og aftale et tidspunkt for et opstartsbesøg med rundvisning. Her er jeres barn – og gerne begge forældre – velkomne.
Vi regner med, at I forældre ringer til os, helst om formiddagen i tidsrummet 9.30–10.30.

For-besøg

Ud over opstartsbesøget har I mulighed for at komme på to korte for-besøg sammen med jeres barn ca. én måned før den egentlige opstart. Besøgene varer ca. 20 minutter.
Formålet er, at jeres barn og I får kendskab til personalet, de andre børn, de fysiske rammer, legetøjet, lyde og dufte. Erfaringen viser, at dette kan hjælpe til en blidere opstart.
Disse for-besøg aftales i forbindelse med opstartsbesøget.
Af hensyn til de andre børn er det kun én forælder, der kan deltage i disse besøg. Når I kommer ind på stuen, så sæt jer gerne på gulvet og lad jeres barn udforske legetøjet i eget tempo. I er velkomne til at bruge puslepladsen ved behov, så det også bliver et velkendt sted for barnet.

Indkøring

Når I skal starte i vuggestuen, forventer vi, at I forældre har sat god tid af til en tryg indkøring. Vi anbefaler, at I kommer ca. kl. 8.00 om morgenen og deltager i legene på gulvet sammen med jeres barn.
Den første dag vil vi som personale ikke presse os på, men lade jer være sammen med jeres barn. Det er vigtigt, at barnet får tid til at iagttage og observere.
De følgende dage vil vi stille og roligt henvende os mere til barnet, men hele tiden være i dialog med jer, da I kender jeres barn bedst.
Nogle børn er klar til at være alene i vuggestuen efter en uge, mens andre har brug for op til 14 dage. Korte, gode dage i starten er at anbefale.

Middagssøvn

God søvn har stor betydning for barnets udvikling. Derfor får vuggestuebørnene lov til at sove, så længe de har behov – vi vækker som udgangspunkt ikke børnene fra en lur. Når barnet nærmer sig børnehavealderen, kan vi tale om barnets behov, da der ofte sker en naturlig nedtrapning af luren.
Tal med personalet ved bekymringer eller spørgsmål.

Vi registrerer ikke søvn, men informerer jer, hvis dagen har været anderledes end normalt.

Sengetøj og sutter:

    • Sidste fredag i hver måned skal sengetøjet og lagen med hjem til vask.
    • I skal selv sørge for at lægge sengetøj på dyne og madras igen mandag morgen.
    • Sutter tages med hjem, skoldes og medbringes igen om mandagen.

Bleer

Vuggestuen sørger for bleer til alle børn. De indkøbte bleer er svane- og allergimærkede.
Hvis dit barn ikke tåler vores bleer, skal der fremvises lægeerklæring, hvorefter andre bleer kan indkøbes.

Fødselsdag i vuggestuen

Når jeres barn har fødselsdag, fejrer vi det på stuen til formiddagsmaden.
Der aftales med personalet, hvordan vi markerer dagen.
I er velkomne til at medbringe 1-2 spiselige ting (dog ikke slik, kage eller ting til uddeling).
Vi hygger, synger fødselsdagssang, og barnet er i centrum.
I vuggestuen gives der ikke gaver – her har vi fokus på nærvær og hygge.
I som forældre er altid velkomne til at deltage.

Private fødselsdage

Hvis I holder jeres barns fødselsdag privat og ønsker at invitere børn fra vuggestuen – enten uden for åbningstiden eller i weekenden – håber vi, at I vil tage vores anbefalinger med i jeres overvejelser, før I sender invitationer.

Vuggestuens anbefalinger:

Hvis I inviterer enkelte børn eller andre grupper med fra vuggestuen, vil vi anmode jer om at sende invitationerne ud privat og ikke via vuggestuen. Hvis fødselsdagen med enkelte børn eller andre grupper foregår på en hverdag, henstiller vi til, at afhentning ikke foregår samlet fra vuggestuen. På den måde sikrer vi, at vuggestuens gode fællesskab opretholdes og at alle børn kan få opfyldt deres ønske om, at blive inviteret til fødselsdag.

Vi håber, at I vil vise hensyn og tage vores anbefalinger med i jeres overvejelser, før I inviterer til privat fødselsdag.

Overgang fra vuggestue til børnehave

Som integreret børnehus har vi et tæt samarbejde mellem vuggestue og børnehave.

Vi ved hvor vigtigt det er for børnenes trivsel at få en god overgang og derfor planlægger vi besøg i månederne op til.

Vi samarbejder også med dagplejerne i Skægkær, som kan komme på besøg inden opstart, så børnene lærer legepladsen, garderoben, stuerne, personalet og Mariehønsene at kende.

Dagsrytme i vuggestuen:

Kl. 6.30 Vuggestuen åbner. Der serveres morgenmad til kl. 7.00 til de børn der ikke kan nå at spise hjemmefra

Kl. 7.30 Stuerne åbner, efterhånden som personalet møder ind

Kl. 8.30 Vi holder samling i de forskellige grupper, og der serveres formiddagsmad. Aflever gerne inden maden eller efter kl 9.15, dette vil give os mulighed for at kunne være nærværende ved spisningen og samlingen og undgå flest forstyrrelser, samt give jer den bedste aflevering.

Kl. 9.00 Grupperne har gruppetid, lege tid eller er på tur ud af huset

Kl. 10.30 Vi spiser frokost

Kl. 11-11.30 Børnene puttes. Vi sover i krybber og de ældste ligger på madrasser indenfor.

Kl. 13.30 Der serveres løbende eftermiddagsmad efterhånden som børnene vågner.

Kl. 15.00 Vi begynder at lukke stuerne og rydder op på legepladsen

Kl. 15.30 Vi samler de sidste børn på en af stuerne eller på legepladsen

Kl. 16.45 Børnehaven Børnehuset lukker - Fredag lukker vi kl. 16.30

Opstart i børnehaven

Inden jeres barn starter i børnehaven, er I velkomne til at kontakte os og aftale et tidspunkt for et opstartsbesøg. Jeres barn deltager i besøget, hvor I får en rundvisning, vi aftaler nærmere omkring opstarten, og barnet får mulighed for at lege lidt i de nye omgivelser.

Vi anbefaler, at I gør brug af vores legeplads – kom gerne i weekenderne eller om aftenen og leg på området.

Hvis jeres barn slet ikke kender børnehuset, forventer vi, at I er med den første og måske også den anden dag. Vi anbefaler to korte dage i starten, da det er bedre at gå glad hjem og have lyst til at komme igen næste dag.

Vi vil være i dialog med jer om den bedste indkøring for jeres barn ved opstartssamtalen.

Middagssøvn og bleer

Der er mulighed for, at jeres barn kan sove middagssøvn i børnehaven. Vi har soveposer til de børn, der sover. Før barnet bliver Bænkebider, bestræber vi os på, at middagssøvnen afskaffes.

De børn, der bruger ble, skal selv huske at medbringe bleer, som lægges på badeværelset.

Fødselsdag

Når jeres barn har fødselsdag, vil vi gerne fejrer vi det på stuen til formiddagsmaden. Der aftales med personalet, hvordan vi afholder barnets fødselsdag i børnehaven.

I er velkomne til at tage noget med (vi vil gerne undgå for meget sukker), som barnet kan dele ud til sine venner. Vi hygger, synger fødselsdagssang, og i børnehaven får barnet en lille gave.

I som forældre er altid velkomne til at deltage. I børnehaven er det vigtigt at have aftalt med barnet, hvis I skal videre på arbejde og ikke tager barnet med hjem efter fejringen.

Sådan holder vi fødselsdag i Skægkær Børnehus - Børnehaven

Vi fejrer som regel fødselsdagen til morgensamlingen. Her synger vi fødselsdagssang for barnet, giver barnet en lille gave og spørger ind til, om barnet har fået gaver hjemme og er blevet fejret – eller skal fejres senere.

Vi opfordrer til, at I begrænser mængden af det, I medbringer, da det hurtigt kan blive overvældende for børnene. Forældrene bestemmer selv, hvad de vil tage med, men vi foreslår sundere alternativer som f.eks.:

Pølsehorn

Boller

Popcorn

Ostehaps

Frugtstænger

Udskåret frugt

Der skal altid laves en aftale med personalet om, hvornår og hvordan fødselsdagen afholdes.

Private fødselsdage

Hvis I holder jeres barns fødselsdag privat og ønsker at invitere børn fra børnehaven – enten uden for åbningstiden eller i weekenden – håber vi, at I vil tage vores anbefalinger med i jeres overvejelser, før I sender invitationer.

Børnehavens anbefalinger:

Hvis I inviterer enkelte børn eller andre grupper med fra børnehaven, vil vi anmode jer om at sende invitationerne ud privat og ikke via børnehaven. Hvis fødselsdagen med enkelte børn eller andre grupper foregår på en hverdag, henstiller vi til, at afhentning ikke foregår samlet fra børnehaven. På den måde sikrer vi, at børnehavens gode fællesskab opretholdes og at alle børn kan få opfyldt deres ønske om, at blive inviteret til fødselsdag.

Vi håber, at I vil vise hensyn og tage vores anbefalinger med i jeres overvejelser, før I inviterer til privat fødselsdag.

Overgang fra børnehave til skole

Vi arbejder tæt sammen med skolen og begynder allerede i foråret det år, hvor jeres barn skal starte i skole, med at besøge skolen og SFOen jævnligt. Her får vi mulighed for at komme med ind og lege 0. klasse.

Vi bruger også skolens udearealer, hvor vi går på opdagelse og bliver fortrolige med omgivelserne.

Det er altid en stor begivenhed at starte i skole. For nogen vil overgangen være den nemmeste, mens for andre kan den være svær. I samarbejde med jer og skolen gør vi en indsats for at give jeres barn den bedste overgang og start på en ny etape.

Dagsrytme i børnehaven

Kl. 6.30 Børnehaven åbner ved Mariehønsene. Der serveres morgenmad til kl. 7.00 til de børn der ikke kan nå at spise hjemmefra

Kl. 7.30 Stuerne åbner, efterhånden som personalet møder ind

Kl. 9.00 Vi holder samling i de forskellige grupper, og der serveres formiddagsmad

Kl. 9.30 Grupperne har gruppetid, lege tid eller er på tur ud af huset

Kl. 11.00 Vi spiser frokost

Kl. 12.00 Sovebørnene puttes og de øvrige børn leger på legepladsen

Kl. 13.30 Sovebørn tages op

Kl. 14.00 Vi spiser eftermiddagsmad og laver cafeordning, hvor børnene på skift kommer op til bordet og spiser. Mariehønsene går som oftest for dem selv til eftermiddagsmad. Måltidet kan bestå af fx. hjemmebagt boller, ristet rugbrød, samt frugt

Kl. 15.00 Vi begynder at lukke stuerne og rydder op på legepladsen

Kl. 15.30 Vi samler de sidste børn i hovedbygningen (i midten af huset) eller på legepladsen

Kl. 16.45 Børnehuset lukker - Fredag lukker vi kl. 16.30

Lukkedage:

• De 3 dage før påske (fælles feriepasning i et af husene i 3-høje)

• Dagen efter kr. Himmelfartsdag (fælles feriepasning i et af husene i 3-høje)

• Uge 28-29-30 i sommerferien (fælles feriepasning i et af husene i 3-høje)

• Fra den 27.december til og med den 31. Dec. (fælles feriepasning i et af husene i 3-høje)

• Alle pasningstilbud er lukket den. 5 juni og den 24. dec. – på disse dage tilbydes ikke feriepasning.

• 2. fredag i marts holdes der lukket. (Dette er en beslutning bestyrelsen har taget, da de vil give personalet mulighed for at sætte en hel dag om året af til pædagogisk udvikling af personalet i 3-Høje).

Aflevering og hentning

Det er vigtigt, at I og jeres barn siger goddag og farvel til en voksen, når I afleverer og henter barnet. På den måde ved vi altid, at jeres barn er i børnehuset, og vi kan samtidig lære hinanden hurtigere at kende.

Når I som forældre er i børnehuset, er det jer, der har ansvaret for jeres barn/børn.

Børnene må ikke selv åbne lågen, og I skal altid huske at lukke lågen efter jer.

Man må ikke lukke andres børn ud af lågen, når man kommer og går, medmindre man har aftalt det med forældrene.

Vinkevoksen

Vi bestræber os på at have en vinkevoksen, som kan vinke med dit barn, når du som forælder går.

I vuggestuen vil I blive mødt af en voksen, som I kan aflevere jeres barn til på stuen.

I børnehaven vælger vi at sige farvel i fællesrummet, da det giver en lettere og hurtigere aflevering for jeres barn. Barnet kommer hurtigt i leg efter at have vinket farvel, og det gør også, at vi kan fokusere på de aktiviteter, vi allerede er i gang med, uden at forstyrre de børn, der er kommet tidligere.

Informationer i Børnehuset

Ved hver stue/indgang er der en whiteboardtavle. Her vil alle de oplysninger stå, der er relevante for jer. Der vil stå hvad jeres barn har lavet i dag, f.eks. planer for den kommende dag/uge eller invitationer.

Ved hver garderobe hænger der en skærme hvor man skal tjekke ind og ud.

BØRNENE MÅ IKKE SELV TRYKKE IND OG UD PÅ SKÆRMENE

AULA

På AULA vil I få alle beskeder f.eks. ugeplaner, nyhedsbreve, nyt fra lederen, nyt fra forvaltningen, ferietilmelding osv.

Det er også på AULA I skal melde jeres barn syg, melde ferie og hvor I kan sende os relevante oplysninger omkring jeres barn eller skrive hvis I har spørgsmål eller bekymringer.

Det er vigtigt at komme på AULA fra starten, da det er her I vil finde de fleste informationer og nyheder.

Vi ved at I som forældre elsker at se billeder af jeres børn. Vi bestræber os på at lægge billeder på Aula en gang om ugen, men vi håber også at I har forståelse for at arbejdet og nærværet med jeres børn er vigtigst, hvilket vi har valgt at prioritere i Skægkær børnehus.

Skiftetøj og Regntøj

Da det ikke kan undgås at jeres barn indimellem bliver våd eller beskidt, er det vigtigt at I medbringer skiftetøj. Dette gælder både underbukser, strømper, bluser og bukser.

Vi er ofte ude at lege, derfor er det vigtigt for jeres barn, at det har passende overtøj med, såsom flyverdragt, jakke, termotøj, regntøj, gummistøvler, sandaler osv. i forhold til årstiden.

Tydeligt navn i tøjet

Det gør dagligdagen meget nemmere for både jeres barn og personalet, når der står navn i alt overtøj og fodtøj. Det er jer selv, som forældre, der skal holde styr på barnets ejendele.

Legetøj

Børnene må ikke have deres legetøj med i vuggestuen. Man må selvfølgelig gerne medbringe en sovebamse, som før og efter middagsluren skal ligge i garderoben.

Cykelhjelme på legepladsen

På vores legeplads bruger vi ikke cykelhjelm. Børnene glemmer måske at tage cykelhjelmen af, når de gør et lille hold på cykelturen. Vores legeplads er jo dejlig stor, men samtidig kan det være svært for personalet, at have overblik over, om børnene forlader deres cykel og leger med cykelhjelm på. Vi er særligt bekymrede for, at børnene kan blive kvalt i cykelhjelmen, hvis de f.eks. sidder fast i træer, buske, klatrestativ eller andre steder på legepladsen.

Modulordninger

Ved opskrivning på borger.dk kan I bestemme hvilket modul i ønsker at opskrive jeres barn ved. Man vælger det modul der passer til den tid man forventer at have brug for pasning til sit barn. Hvis I har brug for at komme op i modul, kan det lade sig gøre fra dag til dag via borger.dk gennem pladsanvisningen. I kan komme ned i modul med 1 måneds varsel, når I har været mindst tre måneder på højere timetal.

Solcreme

Når det forventede UV-indeks er på 3 eller højere, skal alle børn være smurt hjemmefra og vi gør det igen til middag. Vi anbefaler en solhat til de varme dage. Børnehuset har selv solcreme som er allergi og svanemærket til alle børn. Vi vil være ude men er opmærksomme på at komme i skyggen, på de solrige dage.


Turdage og udegrupper

De forskellige grupper vil have turdage på skift og er ude hver dag. Vi vil bl.a. bruge vores nærområde, skoven eller tage bussen til andre oplevelser. Kommer barnet først efter vi er taget af sted, bliver det tilbage i børnehaven og leger med de børn, der er tilbage i huset.

Hygiejne, sundhed og sygdom

Hygiejne er altid i fokus. Når I ankommer i børnehuset, må I gerne vaske jer og jeres barns hænder inden i aflever barnet. Vi hjælper også børnene med at få vasket hænderne i løbet af dagen.

Vi har en forventning om at I beholder jeres barn hjemme, når det har feber eller ikke har overskud til en hverdag i børnehuset. Børn skal være feberfri i 24 timer inden de kan komme i børnehuset igen (Vi tænker på smitte i forhold til andre personaler og børn).

Børn der virker utilpasse, og ikke kan deltage i hverdagen på normalvis, vil ringes hjem.

Vi ved, at familier i perioder kan væres udfordret fordi barnet i perioder kan være mere syg. Vi skal passe på alle børn og undgå smitte men også varetage det syge barn som ikke har overskuddet. Vi ringer kun, fordi vi allerede har vurderet, det er alvorligt – og jeres barn har brug for jer. Børn som er syge, skal være symptomfrie i 24 timer, før de kan komme i børnehuset igen.

I vuggestuen er skofri-zone, så I bedes stille jeres fodtøj i garderoben.

Fridag og sygdom

Hvis dit barn er syg eller har en fridag, skal I melde jeres barn syg/fri på Aula.

Fastelavn

Børnene kommer udklædt, vi slår katten af tønden og spiser fastelavnsboller.

Sommerfest

Et af årets højdepunkter er vores sommerfest som samler alle børn, forældre og personale, til en hyggelig eftermiddag/aften, hvor der er mulighed for at snakke, hygge og lege.

Bedsteforældredag

Bedsteforældrene inviteres til, at ” gå i børnehave/vuggestue” med børnebørnene.

Forældremøde

Hvert år i oktober er der forældremøde med valg til bestyrelsen. Efterfølgende mødes vi ude på stuerne, hvor vi fortæller om dagens gang, om de aktiviteter vi laver med jeres børn, samt stort og småt. I hver gruppe vælges ligeledes to repræsentanter til forældreudvalget.

Lygtefest

En fredag i december afholder vi lygtefest, hvor vi mødes til kaffe og ser børnenes flotte lygter de har lavet.

Julefrokost

Hvert år i december holder vi julefrokost, hvor børn og personale nyder den lækre julefrokost sammen.

Julegudstjeneste

Hvert år afholdes der julegudstjeneste, hvor vi sammen køre i bus til kirke. Det er børnehaven og de ældste vuggestuebørn der tager afsted.

Der tilbydes aktiviteter i børnehuset for de børn, hvor forældrene vælger at deres børn ikke skal deltage i julegudstjenesten.

Forældrekaffe

Der afholdes forældrekaffe flere gange årligt. Denne planlægges og udføres af forældreudvalget

Forældrearbejdsdag

To gange årligt afholder vi forældrearbejdsdag, hvor I forældre kan være med til at tage del i, at gøre vores børnehus til et dejligt sted. Forældrearbejdsdagen har til formål at hjælpe børnehuset med at blive frisket op både ude og inde, men vigtigst af alt er fællesskabet omkring vores børnehus – Vi vil alle det bedste for børnehuset, hvilket er en opgave vi bedst løfter i fællesskab.

Fundamentet i 3-Høje er nærvær, hvor barnet styrkes

og fællesskabet dyrkes gennem leg og læring


Kerneopgaven

I Skægkær børnehus arbejder vi med en forudsigelig struktur gennem vores hverdag, hvor vi tager udgangspunkt i NEST principperne.

I børnehaven er vi aldersopdelt, hvilket gør at vi kan arbejde ud fra det udviklingstrin børnene er på.

Vi arbejder på tværs af personale og børnegrupper gennem vores fællestemaer, hvilket giver os den unikke mulighed for at arbejde med børn i forskellige aldre, såvel som aldersopdelt.

Vi laver digitale sprogvurderinger på alle 3-årige.

Vi arbejder målrettet og systematisk med Trivsel på Tværs, med fokus på Samarbejdsmodellens 3 grundværdier:

• Barnets adfærd ses i den sociale kontekst, hvori barnet indgår

• Vi fokuserer på barnets ressourcer og udviklingsmuligheder

• Forældre er aktive samarbejdspartnere og en ressource

Vi har et godt samarbejde med mange tværprofessionelle faggrupper gennem PPL, som er med til at understøtte den gode udvikling og sikre trivsel ved hvert barn der skulle have brug for denne form for støtte.

Vi har også vores eget inklusionsteam, som understøtter vores hverdag på gruppeniveau, som på individ niveau.

Pædagogiske principper

NEST principper og Stærke børnefællesskaber

I Daginstitutionen 3-Høje, som Skægkær Børnehus er en del af arbejder vi ud fra NEST principperne, hvor der tages udgangspunkt i: Hvad et barn har brug for, kan alle have gavn af. Hvilket i praksis betyder for os, at vi har indrette os med fleksible rum, hvor vi kan indrette små børnefællesskaber, vi bruger visualisering, whiteboard og piktogrammer. Samt tager udgangspunkt i, at det er os som voksne der skal ændre praksis for at få alle med og ikke nødvendigvis barnet der behøver at passe ind.

I praksis vil I som forældre at vi har en struktureret hverdag med forudsigelighed. Forudsigeligheden består i at vi gør de samme ting daglig ift. Rutiner, men det betyder også at vi bruger billeder og piktogrammer, så børnene nemt kan orientere sig. I vil opleve voksne det spejler børnene og hjælper dem med selvregulering, samt en hverdag, hvor vi indretter vores legemiljøer efter hvad vi oplever børnegruppen, kalder på.

Vi opdeler børnene i mindre børnefællesskaber, hvor vi som voksne tager aktiv del i legen med børnene. Vi guider og understøtter børnenes leg, så vi sikrer at børnene opbygger legekompetencer og styrker børnefællesskabet.

Vi har madordning i børnehuset. Det betyder, at børnene ikke skal have mad med selv.

I vores køkken laves maden efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger for kostsammensætningen til små børn.

Måltidet vil 3-4 gange i ugen være varm mad, de øvrige dage vil det være rugbrød med pålæg - der er altid grøntsager. Menuen hænger i alle indgangspartier og ved køkkenet. Vi prioriterer gode danske produkter, for eksempel årstidens frugt og grønt. Vi har desuden fokus på økologi og 60-90 % af vores produkter er økologiske.

Det beløb I som forældre betaler til madordningen, dækker kun for frokostmåltidet, men da vi i børnehuset har valgt at have en fuldkostordning, betyder det, at vi serverer et let morgenmåltid for de børn der ikke har nået at spise hjemmefra, samt formiddagsmad og eftermiddagsmad, som ofte består af boller eller knækbrød, samt frugt og grønt.

Når grupperne tager på tur, får de madpakker med, som køkkenet står for at klargøre.

Der vil blive taget hensyn til lægedokumenteret fødevareallergi, kultur og religion.

Økologi

Det Økologiske Spisemærke i sølv, hvilket opnås af børnehuse, der kan dokumentere, at de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90 procent af det samlede indkøb.

 

Forældresamarbejde

Vi prioriterer det gode forældresamarbejde højt, hvilket også er en af vores faste temaer i forældrebestyrelsen. Vi vil gerne det gode samarbejde med jer, men vi vil også gerne det gode samarbejde mellem jer forældre. Når I møder ind i vores børnehus, vil i blive mødt af vores ”Hej kultur” plakat, som lægger op til at man løfter hovedet og siger hej til dem på sin vej. -Det gode samarbejde starter der, hvor vi ser hinanden og ønsker at forstå hinandens praksis.

Forældresamtaler

jeres barns trivsel og udvikling er vigtig, og Igennem den tid jeres barn er i børnehuset, vil I blive tilbudt følgende samtaler.

• Opstartssamtale

• 3 mdr samtale

• 2 årssamtale

• Overgangssamtale til børnehaven

• Midtvejs samtale (Bænkebider)

• Overgangssamtale til skolen (Græshopperne)

Derudover vil der være muligheder for ekstra samtaler ved bekymring eller andet.

2 gange om året trivsel vurderer (TOPI) vi alle børn. I vil altid få en tilbagemelding, hvis vi er i tvivl om dit barns trivsel og sammen vil finde en måde at favne jeres barn på. Vi tror på at vores samarbejde med jer forældre er en nødvendighed for at jeres barn, kan trives.

I er altid velkommen til at komme med både store og små ting.

Forældreudvalget

Vi står sammen omkring at skabe de bedste rammer for jeres børn.

Forældreudvalget består af alle de forældre, som har tid og lyst til at deltage, samt motivere andre forældre til at deltage i aktiviteter i børnehuset.

I forældreudvalget planlægger man sommerfest, forældrekaffe, forældrearbejdsdag, bedsteforældredag og andre ønskede aktiviteter.

Hvert år i oktober måned, vælges der repræsentanter til Forældreudvalget

Bestyrelsen for Daginstitutionen 3-Høje

Hvert år i oktober måned er der valgt. Der vælges to medlemmer og to suppleanter pr. børnehus til at sidde i bestyrelsen.

Bestyrelsesmedlemmer bliver valgt for 2 år ad gangen, mens suppleanter bliver valgt for et år.

I 3-Højes bestyrelse vægter vi det gode positive engagement, hvor vi gerne ser at suppleanterne sidder med til alle møder, hvis muligt. Deres stemmeret ændres ikke ved deltagelse men det giver nogle dynamiske møder og suppleanter der kender til bestyrelsens arbejde på lige fod med medlemmer.

Vi drøfter emner som kommer centralt fra, men der er også mulighed for at drøfte emner som er relevante for netop vores dagtilbud.

I 2024/2025 har vi fokus på følgende:

• It-politik

• Kostpolitikken/sukkerpolitikken

• Syge børn i institutionen

• Forældresamarbejde og kultur – hvordan støtter vi som forældre op om den gode kultur?

• Materialer omkring pædagogik – langsom pædagogik/neuropædagogik/NEST

Cathrine Sørensen

Institutionsleder

+4524520319

Cathrine.Sorensen@silkeborg.dk

Denne PDF er genereret den 14-11-2025 19.27

Daginstitutionen 3-Høje

En institution i Silkeborg Kommune

Kontakt

Gå til: